Nosaltres, com a mestres, tenim un rol molt complet i divers. Per a
acomplir-lo disposem del currículum,
<< […] construcción
social sobre las que se cruza un complejo entramado de prácticas en un proceso
de desarrollo en diferentes niveles de concreción y objetivación (p.40). (2002)>>, J. Martínez Bonafé.
Com que la nostra ensenyança la
fonamentarem sobre aquest currículum, és d’especial rigor dedicar-li una
entrada de bloc per a conèixer-ne els aspectes principals, les característiques,
la legislació que el rodeja i els seus elements. Per tant, és això el que
tractarem a continuació.
En primer lloc, hem de destacar
un dels elements més rellevants que té el currículum: el contingut. Com ja hem
dit en entrades anteriors, ens trobem en una “Escola Constructivista” i, com a tal, els continguts són amplis
i de diversos tipus:
- Continguts sociològics: Context en el qual es
desenvolupa l’aprenentatge de les competències bàsiques.
- Continguts epistemològics: Són els coneixements més
rellevants de cada una de les matèries que es donen a l’escola, des d’una
perspectiva científica.
- Continguts psicològics: Tractarien el “com” aprenen els
alumnes.
- Continguts pedagògics: Fan referència a la metodologia
emprada per ensenyar les diverses competències bàsiques.
Altres elements, igualment
necessaris, són: la fixació d’un objectiu,
és a dir, on volem arribar; el mètode més adequat per a arribar allà on
vulguem anar i els criteris
d’avaluació constructivista i
no tradicional que haguem de seguir.
Hi ha que anar alerta amb el currículum ocult, com es diu al capítol
quatre de les lectures, <<aquellos
aspectos del currículum que […] juegan un papel muy importante en la
interpretación de los significadors y en un serie de valores que se acaban
admitiendo son que nos demos cuenta>>. Amb això vull dir que sempre
hem d’anar molt alerta amb la nostra actitud, les nostres paraules i la nostra
conducta social, atès que sempre poden esser observades pels nostres alumnes.
Autoria: Marina Bennasar torres
Eina: VOKI.COM
De la mateixa manera, el
currículum té unes certes característiques que hauria d’acomplir sempre la
legislació que el designa, de les quals parlarem més endavant. Aquests trets
corresponen a:
- Un currículum únic, és a dir, comú a tots els
alumnes. És cert, però, que no tots som iguals i que a cada alumne li funcionen
unes coses o altres. Si ens trobem davant alumnes amb necessitats específiques
especials podrem procedir a realitzar una adaptació curricular, és a
dir, un reajustament del currículum (amb ajuda o no d’una mestra d’educació
especial) per tal que l’alumne puga assolir els diferents objectius que li
proposem dins les seves capacitats.
- Els
trets següents depenen en bona mesura dels nivells de concreció que faixi la
legislació vigent, són la obertura, flexibilitat i descentralització del
currículum. És aquí on ens donen joc per adaptar el currículum al nostre
context sempre que acomplim els mínims que diu la llei.
AUTORIA: Marina Bennasar torres
En els darrers anys, hem tingut diverses
reformes educatives amb les seves pertinents lleis. D'aquestes, podem destacar
primerament la LOGSE
(1990), que va
ampliar i canviar l’itinerari obligatori (fins als 16 anys) i que va introduir
el concepte de currículum (gran avanç
cap a una educació constructivista). Podem fer menció, també, de la LOE
(2006) que introduí les competències
bàsiques.
Aquestes dues lleis, han permès uns
currículums oberts, flexibles, únics i descentralitzats. D'aquesta manera,
establien uns mínims que el mestre havia de complir, però que permeteren una
adaptació coherent segons les necessitats que
sorgeixin.
El debat educatiu actual per excel·lència és
la implantació de la LOMCE (2013), una
nova llei que, entre d'altres, redueix un any la ESO (15 anys) i aplica
les revàlides. El
currículum que permet crear aquesta llei no
deixa marge als mestres, per tant no és ni obert ni flexible. De la mateixa
manera, respon a ideologies polítiques i religioses que el fan centralitzat i
no apte per a un correcte desenvolupament de les competències. En la meva
opinió, és un pas endarrera en el camí cap a una educació constructivista.
Tots els continguts que hem tractat són
d'especial importància per a introduir-nos en el món curricular, som conscient,
però, que és molt més extens i que de cara al futur m'hauré de formar molt més
en aquest tema per tal de donar als meus alumnes la meva millor faceta com a
mestra. No m'importaria, i sé que ho faré, indagar en les profunditats
d'aquesta temàtica, car m'apassiona i trobo que marca un ans i un després en
una bona educació.
Quan era petita no sabia que el mestre, fos o
no partidari d'una educació tradicional, havia treballat i programat tant les
classes. No em podia imaginar que ser mestre anés més enllà de formar-se molt i
amollar-ho tot a una classe. Ara, gràcies a tot
el que he après, veig els esforços del cos docent i els que algun dia faré
jo per a que els alumnes puguin desenvolupar les seves capacitats al màxim i de
la millor manera.
He d'admetre que, a aquestes altures del
curs, he progressat molt i el que abans eren idees, il·lusions i voluntat, ara
van prenen forma i són cada vegada més reals i possibles. Espero poder arribar
algun dia a "tancar" un currículum que, a part dels requisits mínims,
tingui el necessari per a brindar als meus alumnes la millor experiències
possible en l'aprenentatge per a la vida.
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada