dilluns, 11 de novembre del 2013

El currículum


Nosaltres, com a mestres, tenim un rol molt complet i divers. Per a acomplir-lo disposem del currículum, << […] construcción social sobre las que se cruza un complejo entramado de prácticas en un proceso de desarrollo en diferentes niveles de concreción y objetivación (p.40). (2002)>>, J. Martínez Bonafé.

Com que la nostra ensenyança la fonamentarem sobre aquest currículum, és d’especial rigor dedicar-li una entrada de bloc per a conèixer-ne els aspectes principals, les característiques, la legislació que el rodeja i els seus elements. Per tant, és això el que tractarem a continuació.

En primer lloc, hem de destacar un dels elements més rellevants que té el currículum: el contingut. Com ja hem dit en entrades anteriors, ens trobem en una “Escola Constructivista i, com a tal, els continguts són amplis i de diversos tipus:

-       Continguts sociològics: Context en el qual es desenvolupa l’aprenentatge de les competències bàsiques.
-     Continguts epistemològics: Són els coneixements més rellevants de cada una de les matèries que es donen a l’escola, des d’una perspectiva científica.
-         Continguts psicològics: Tractarien el “com” aprenen els alumnes.
-   Continguts pedagògics: Fan referència a la metodologia emprada per ensenyar les diverses competències bàsiques.


Altres elements, igualment necessaris, són: la fixació d’un objectiu, és a dir, on volem arribar; el mètode més adequat per a arribar allà on vulguem anar i els criteris d’avaluació constructivista i no tradicional que haguem de seguir.

Hi ha que anar alerta amb el currículum ocult, com es diu al capítol quatre de les lectures, <<aquellos aspectos del currículum que […] juegan un papel muy importante en la interpretación de los significadors y en un serie de valores que se acaban admitiendo son que nos demos cuenta>>. Amb això vull dir que sempre hem d’anar molt alerta amb la nostra actitud, les nostres paraules i la nostra conducta social, atès que sempre poden esser observades pels nostres alumnes.

Eina: VOKI.COM
De la mateixa manera, el currículum té unes certes característiques que hauria d’acomplir sempre la legislació que el designa, de les quals parlarem més endavant. Aquests trets corresponen a:

-        Un currículum únic, és a dir, comú a tots els alumnes. És cert, però, que no tots som iguals i que a cada alumne li funcionen unes coses o altres. Si ens trobem davant alumnes amb necessitats específiques especials podrem procedir a realitzar una adaptació curricular, és a dir, un reajustament del currículum (amb ajuda o no d’una mestra d’educació especial) per tal que l’alumne puga assolir els diferents objectius que li proposem dins les seves capacitats.

-      Els trets següents depenen en bona mesura dels nivells de concreció que faixi la legislació vigent, són la obertura, flexibilitat i descentralització del currículum. És aquí on ens donen joc per adaptar el currículum al nostre context sempre que acomplim els mínims que diu la llei. 


En els darrers anys, hem tingut diverses reformes educatives amb les seves pertinents lleis. D'aquestes, podem destacar primerament la LOGSE (1990), que va ampliar i canviar l’itinerari obligatori (fins als 16 anys) i que va introduir el concepte de currículum (gran avanç cap a una educació constructivista). Podem fer menció, també, de la LOE (2006) que introduí les competències bàsiques.

Aquestes dues lleis, han permès uns currículums oberts, flexibles, únics i descentralitzats. D'aquesta manera, establien uns mínims que el mestre havia de complir, però que permeteren una adaptació coherent segons les necessitats que sorgeixin.

El debat educatiu actual per excel·lència és la implantació de la LOMCE (2013), una nova llei que, entre d'altres, redueix un any  la ESO (15 anys) i aplica les revàlides. El currículum que permet crear aquesta llei no deixa marge als mestres, per tant no és ni obert ni flexible. De la mateixa manera, respon a ideologies polítiques i religioses que el fan centralitzat i no apte per a un correcte desenvolupament de les competències. En la meva opinió, és un pas endarrera en el camí cap a una educació constructivista.

Tots els continguts que hem tractat són d'especial importància per a introduir-nos en el món curricular, som conscient, però, que és molt més extens i que de cara al futur m'hauré de formar molt més en aquest tema per tal de donar als meus alumnes la meva millor faceta com a mestra. No m'importaria, i sé que ho faré, indagar en les profunditats d'aquesta temàtica, car m'apassiona i trobo que marca un ans i un després en una bona educació.

Quan era petita no sabia que el mestre, fos o no partidari d'una educació tradicional, havia treballat i programat tant les classes. No em podia imaginar que ser mestre anés més enllà de formar-se molt i amollar-ho tot a una classe. Ara, gràcies a tot el que he après, veig els esforços del cos docent i els que algun dia faré jo per a que els alumnes puguin desenvolupar les seves capacitats al màxim i de la millor manera.
  

He d'admetre que, a aquestes altures del curs, he progressat molt i el que abans eren idees, il·lusions i voluntat, ara van prenen forma i són cada vegada més reals i possibles. Espero poder arribar algun dia a "tancar" un currículum que, a part dels requisits mínims, tingui el necessari per a brindar als meus alumnes la millor experiències possible en l'aprenentatge per a la vida.

classroom
AUTORIA: Emory Maiden



Cap comentari :

Publica un comentari a l'entrada